Concorde batterier for rullestol

AGM-batterier Àr mycket lÀmplig för rullstolsburna


Concorde Battery Corporation är en California baserat företag som producerar rekombination (VRLA) batterier för rullstolar, flygplan, marin, medicinsk utrustning, telekommunikation, och solsystem.

Batterier med priser som förhandlats fram med NAV.

 

Vårt art.nr
NAV nummer
Beteckning
Spänning
Längd
Bredd
Höjd
Vikt i kg

Kapacitet Ah C/20

772100
0-22002
12
195,9
131
175
10,9
33
772101
0-22003
12
195,9
131,6
204,4
13,2
40
772103
0-22004
12
228
138
224
17,7
55
7721051
0-22005
12
259,6
167,7
226,7
25,4
80
772108
0-22007
12
327,8
171,3
227,6
31,3
105
772111
0-22010
6
259,6
179,3
260
30
220

 

De batterier som säljs av Gylling Teknikk AS är byggd för cyklisk drift och kunna stå länge på trickle. Generellt kan man säga att batterier som är avsedda för cyklisk drift också kan användas för att stå laddningstiden (back-up), back-up-batterier är emellertid inte lämplig för cyklisk drift.

Concorde batterier är 100% underhållsfritt , dvs att den gas som uppstår vid laddning inuti batteriet, omvandlas till vatten i en sluten krets.

Detta är inte en så kallad gelé batteri, det slutade Concorde med 1988 när den nya och mycket bättre AGM teknik kom. Denna teknik gör det möjligt för batterier tolerera snabbare och mer upp och urladdning, gaserna mindre, och att den har en lägre förlust kapacitet.

Säkerheten viktig, alla vet att gas från ett batteri är explosiv, därför är det viktigt att minsta gas utvecklas. En koncentration av 4,1% väte i luft kommer att vara explosiv. Efter US Navy spec MIL-B-8565J vara ett batteri inte släppa ut mer än 3,5% väte.
Concorde avgassystem i detta test inte mer än 1%.

Som leverantör till tillverkare av USA: s militär och den amerikanska militären är fabriks föremål för mycket stränga kvalitetssäkring kvalitetskrav, MIL-I-45208. De är också certifierad som leverantör till luft och rymdindustrin för 14CFR del 21, avsnitt 303, Federal Aviation förordning.

Chairman batterier av typ AGM är utformad särskilt när det gäller den typ av användning som rullstolar representerar.
Concorde batterier ligger generellt lämplig för teknisk utrustning såsom telekom. etc. De är också mycket lämplig för konsumentbatterier i båtar, husvagnar, som chalets debiteras av solpaneler, golfbilar , skrubbrar.

Batterier med kapacitet från 34 till 105Ah har infällda handtag på den övre luckan. AGM-12210L och AGM 12255L erbjuder kraftfulla rephandtag vid varje ände. AGM-6220L har inga handtag.

Kvalitetssäkring

Fabriken är ISO 9001 certifierat.
En stor del av produktionen går till den amerikanska militären OCH har i detta avseende följande militära certifieringar:
MIL-I 45208.
Aeronautics and Space, 14 CFR Part 21, Section 303, Federal Aviation.
AGM batterierna är godkänt efter UL924 och UL1989.

Transport

Concorde AGM batterierna är packat, testat och märkt i enligt till 49CFR173.159d och efter DOT; HMR 49, Ej farligt gods; och International Civil Aviation Organization (ICOA); International Air Transport 
Association (IATA); och International Marine Dangerous Goods
Association (IMDG). 
Concorde AGM batterier är undantagna från "Farligt Gods" kategorin och kan därför fritt att sändas med flyg och andra transport medel, det behöver ingen märkning.
Endaste undantag är AGM12-210 och AGM-12255 som på grund av storlek och vikt kräver extra papper, kontakta oss.


Säkerhetsventil
Varje cell har en flamsäker övertrycksventil. Ventilen är konstruerad så att den öppnar, om det inre trycket är för högt.
Detta kan uppstå när batteriet utsätts extrem överladdning.
Gasen som bildas är en blandning av väte och syre som kan bilda vätgas.

Concorde batterier är mycket säker och har en gassingsnivå normalt försummas.
Så länge batteriet har ett hölje av glas eller metall men plast, en mikroskopisk mängd väte sippra, därför får aldrig sätta i batteriet i en hermetiskt tillsluten låda

 

Livslängd

Detta definieras resterande 80% av sin kapacitet. Livet är helt beroende på aktivitet och därför inte kan anges exakt.
Den cykliska liv ordförande batteriet efter IEC 896-2 är 2050 cykler vid 50% urladdning.


Lagring

Concorde batterierna har en självurladdning på ca. 1% i månaden vid 20 C.
Fabriksnya batterier har lite högre självurladdning och ca 85-90% kapacitet, vid ca 3 djupurladdningar eller 6 veckor på underhållsladdning vill kapaciteten vara minst 100%.
Självurladdningen är proportionell mot temperatur, så förvaring i utetemperaturer är bara bra. Det kommer inte under några omständigheter vara risk att batteriet bli fryst.
När spänningen är under 12,5 V bör batteriet laddas.

Miljö

Alla Concorde batterier kan återvinnas på samma ställe som vanligt bilbatterier. Över 95% av batterierna kan återvinnas och syrorna neutraliseras.

Helt utladdade batterier

Får man in ett batteri med vilospänning under 11,88 Volt är det pr. definition tomt, normalt kan det då laddas upp och vara lika bra.
Har batteriet lavere spenning kan det være flere årsaker, det kan være en celle som er defekt, det kan ha kokt tørt, noe man kan finne ut ved å veie det, eller det kan ha blitt stående over tid med en belastning på.
I det siste tilfellet så har batteriet kanskje en spenning på 0-10Volt. Ved denne spenningen kan batteriet ofte, avhengig av forhistorien bli like bra dersom man er forsiktig.
Lad batteriet alene med en liten 12V lader, ikke 2 i serie eller lignende.
Hvis batteriet ikke trekker strøm så kan være at det benyttes en eldre lader som ikke slår inn når batterispenningen er under 7-8 volt. Har man tilgang til en strømforsyning kan man forsiktig øke spenningen til batteriet trekker strøm, forsøk så etter et ca. kvarter med laderen.
Når laderen gir strøm så må man passe batteriet, blir det varmt så må ladingen kuttes til det blir kaldt, før ny lading kan startes. Dette kan måtte gjentaes flere ganger.
Lad batteriet moderat ut og lad det opp et par ganger og dersom det ikke blir varmt og ladetiden er som forventet vil batteriet sannsynligvis være ok. 

 

Tilkoblinger

  • Batteriene merket med T har tilkobling ved medfølgende skruer ned i batteriet. Nedsenkete terminaler hindrer tilfeldig kortslutning. Kobberlegering i gjengene gir bedre ledningsevne mellom batteriet og tilkoblingen. 
  • AGM-1234 T til AGM-1240T har M6 skruer. 
  • AGM-1248T til AGM-12105T samt AGM-6220 har M8 skruer. 
  • AGM-1248TA har vanlige bilpoler for tilkobling. 
  • Batteriene merket L har en kraftig L formet terminal med ett 8MM hull. 
  • Tilkoblingsskruer følger med. 
  • AGM-12210L, AGM-12255L, AGM-6100L og AGM-6220L er av denne typen. 
  • L og bilpoler (TA) kan spesialbestilles som adaptere til T merkete batterier 

 

Bærehåndtak 

  • Batterier med kapasitet fra 34 til 105Ah har innfelt håndtak i toppdekslet. 
  • AGM-12210L og AGM-12255L har kraftige rephåndtak i hver ende. 
  • AGM-6220L har ingen håndtak. 

 

Konstruksjon 

" Blygitter materiale
Den negative platen er en legering av bly og kalsium, den positive platen er også bly/kalsium men er tilsatt Concordes egen legering av bla.a tinn og aluminium som gir batteriet de velkjente syklingsegenskapene. Tradisjonell bly/kalsium teknologi er ikke beregnet til syklisk bruk.

" Bly pasta (oksyd)
Som en del av aldringsprosessen i et batteri vil dette løsne fra platene i varierende grad. Oksydet på disse batteriene har høyere tetthet enn vanlig, dette gir batteriet bedre syklingsegenskaper samt at det fester seg bedre til platene. Komprimering av platene i cellen forbedrer denne effekten ytterligere.

" AGM (Absorberende glassfiber duk)
Glassfiber duken mellom platene er tykkere og er spesiallaget for å tilfredstille spesifikasjonen. Den får på denne måten en bedre evne til å absorbere og å "holde" på elektrolytten. Vanlige standard produkter blir ikke godkjent. 

" Polyetylen "konvolutt"
Hver plate er pakket i en polyetylen "konvolutt" for å unngå kortslutning mellom platene. Dette kan skje som følge av tøff behandling, slag og vibrasjon. Etter hvert som batterier blir eldre vokser den positive platen og små kortslutninger kan gro rundt kanten på platene. Dette forhindrer denne teknikken. 

" Mellomforbindelse
Forbindelsen mellom cellene er lagt over cellekanten, ikke punktsveising gjennom celleveggen som er vanlig. Man får alltid en tett og sikker forbindelse mellom cellene.

" Festing av lokket
I lokket er det et epoxy fylt spor som settes på kassen. På denne måten er man sikret en mye bedre festing og forsegling enn som det vanligvis gjøres ved smelte lokket på.

 

Lading

Batteriene lades med konstant spenning på 2,37 til 2,4 volt/celle, når denne spenningen er nådd går man over til vedlikeholdlading på 2,23 volt/celle.

Dette er ved 25 ºC. Ved andre temperaturer kompenseres spenningen med 3,75mVolt/celle/ºC. Disse tallene kan benyttes ved temperaturer mellom 0 og 40ºC. Ved andre temperaturer bør leverandøren kontaktes.

Nye batterier må lades inn med ca 10% mer enn utladet, etter hvert vil dette synke til 5-6%.

Maks ladestrøm ved spenningslading er 1C.

Concorde batteriene kan i prinsippet lades som vanlige AGM batterier. Kontakt oss gjerne. 


Måling av kapasitet. 

En eksakt måling av kapasiteten fåes kun ved en utladetest. Et alternativ kan være å måle hvilespenningen. Etter opplading kobler man det fra og lar det stå i minimum 4 timer, helst 24 timer.

Deretter måler man spenningen og kan lese kapasiteten som beskrevet under. Er batteriene gamle vil spenningsnivået være litt lavere.

 

Kapasitet i % Hvilespenning/celle Hvilespenning 12 volt
100 2,13 12,8 eller høyere
80 2,10 12,6
60 2,05 12,3
40 2,00 12,0
20 1,97 11,8
0 1,93 eller mindre 11,6 eller lavere

 

Spenning under last i forhold til hvor dypt batteriet lades ut.

Disse dataene benyttes bl.a. til å sette nivået på alarm ved lav spenning.

Andre typer batterier kan ha andre nivåer. Disse dataene er basert på relativt nye batterier, eldre batterier vil ha et lavere nivå.

 

Utladet i % 1 times utladning 20 timers utladning 100 timers utladning
10 12,51V 12,80V 13,16V
20 12,42V 12,66V 12,91V
30 12,32V 12,52V 12,75V
40 12,20V 12,38V 12,60V
50 12,06V 12,22V 12,43V
60 11,90V 12,06V 12,25V
70 11,75V 11,90V 12,03V
80 11,85V 11,70V 11,81V
90 11,31V 11,42V 11,52V
100 10,50V 10,50V 10,50V

Disse dataene er gjennomsnittlige og kan variere noe mellom ulike batterier.

 

Last ned MSDS
Last ned teknisk manual